Werken met affirmaties: wat is het effect?

Het werken met affirmaties: wat is het effect?

In mijn persoonlijke leven en tijdens mijn coaching werk ik veel met affirmaties. De eerste keer dat ik ermee werkte wist ik niet eens dat men dit affirmaties noemt. Ik werd vreselijk geplaagd door alle gedachten in mijn hoofd.

Ik zat thuis met een burn-out en de hele dag was ik met allerlei twijfels in mijn hoofd bezig. Tijdens een bezoek aan de plaatselijke kaartwinkel kwam ik een kaart tegen waarop stond: “Gedachten zijn maar gedachten en niet de waarheid.” Deze nam ik mee naar huis en hing ik boven de deurklink van mijn voordeur (aan de binnenkant).

Elke keer wanneer ik naar buiten stapte en de deurklink vastpakte zag ik de tekst op de kaart. Hierdoor last ik een paar keer per dag: “Gedachten zijn maar gedachten en niet de waarheid.” En op een gegeven moment toen ik weer geplaagd werd door mijn gedachten kreeg ik ineens een ping-moment. Zo’n moment waarbij je in strips zo’n gloeilamp boven iemand zijn hoofd getekend ziet, zo’n o-ja-moment!

Ineens drong de kaart met de tekst tot mij door zonder dat ik deze las. Ik besefte mij ineens dat de dingen die ik dacht niet de waarheid waren, maar simpelweg gedachten. Hierdoor gingen de vervelende gedachten weg.

Wat doen affirmaties?

Affirmatiebord

Dat moment realiseerde ik mij dat ik op deze manier leer. Dat ik op deze manier mijn gedachtenpatronen kan sturen en veranderen. Ik dacht: “Wanneer dit op deze manier goed werkt moet dit ook grootster kunnen.”

Ik kocht bij de Ikea een whiteboard en hing deze aan de binnenkant van de wc-deur. Hier schreef ik allerlei dingen op die mij herinnerden aan de richting waar ik naartoe wilde. Dingen die ik nog niet beheerste, dingen waar ik over twijfelde en overtuigingen waar ik maar niet vanaf kwam.

Pas later kwam ik erachter dat ik hier niet de uitvinder van was, maar dat men dit werken met affirmaties noemt.

Gebruik van affirmaties in het algemeen

Affirmaties worden veel gebruikt om wensen te verzelijken. Er zijn mensen die beweren dat je op deze manier je hele leven richting kunt geven, zolang je maar het juiste denkt.

Vaak worden affirmaties geformuleerd via de ik-formule:

  • Ik ben veilig;
  • Ik heb zelfvertrouwen;
  • Ik ben sterk;
  • Ik ben dankbaar voor wat ik heb.

Je gaat na wat je probleem is en hoe je dit kunt veranderen. Wanneer je jezelf zwak voelt, dan zou je op kunnen schrijven: ik ben sterk. Volgens het principe van affirmaties ga je dan vanzelf geloven dat je sterk bent.

Gebruik van affirmatie op de wijze van Diana

Iedereen werkt op zijn eigen manier met affirmaties. Ik merk dat het brein van mijn cliënten vaak hetzelfde werkt als die van mij. Niet zo gek, want we hebben in dezelfde situatie gezeten. Ik werk daarom net iets anders met affirmaties dan hierboven beschreven.

Tijdens een consult schrijft ik vaak notities op. Notities die helpend zijn voor de cliënt, woorden die jij letterlijk hebt gezegd. Hieruit ontstaan vaak punten waar jij aan wilt werken, iets wat jij echt veranderd wilt zien of stappen in wilt zetten. Deze werk ik voor je uit op een affirmatiebord.

Affirmatiebord

Post-its

Je kunt het affirmatiebord thuis overschrijven of de foto ervan gebruiken. Daarnaast sta ik bekend als de Post-it-coach. Korte kreten schrijf ik op Post-its, die je vervolgens zelf op kunt hangen in je huis, op je spiegel in de badkamer of op een keukenkastje.

Elke keer als je het kastje open doet of in de spiegel kijkt, word je herinnerd aan wat er op de Post-it staat. Je zult merken dat dit vanzelf verinnerlijkt in je systeem.

Kracht van affirmaties

In mijn coaching hoeven affirmaties niet per se positief beschreven zijn. De kracht van affirmaties zit hem voor mij in de bewustwordingen dat dingen zijn zoals ze zijn. Dat je patronen gaat herkennen, dat je gaat zien wat er precies gebeurt.

Voorbeeld:

Ellen is 44 jaar, getrouwd met Martijn en moeder van drie kinderen, die allemaal op de middelbare school zitten. Ze neemt in haar leven het lot van iedereen op haar schouders, wat inhoudt dat ze zich overal en voor iedereen verantwoordelijk voelt. Voor haar kinderen, haar man, haar ouders, haar vriendinnen en haar werk. \Haar motto is: als zij maar gelukkig zijn, dan ben ik het ook. Toen ik hoorde wat zij allemaal voor elkaar bokst in één week werd ik al moe bij de gedachte. En dan had ik het nog niets eens over de zwaarte om iedereen gelukkig te maken.

Ellen ging aan de slag met affirmaties op Post-its. Ik maakte er drie voor haar:

  • Ik ben niet verantwoordelijk voor het leven en geluk van andere mensen.
  • Het minste wat ik moet doen is voor mijzelf zorgen.
  • Het zorgen voor anderen schakelt mijn emoties uit.

De kracht hiervan is dat deze affirmatie je doen herinneren aan het gesprek van het consult. Je herinnert je eigen woorden, de context en het gesprek.

Affirmaties anders geformuleerd

In de derde affirmatie (het zorgen voor anderen schakelt mijn emoties uit) zit geen wens geformuleerd. Wat dit wel doet is je bewust maken van waar je mee bezig bent. Welke patronen er onder je gedrag zitten en waar dit vandaan kom.

Tijdens de coaching help ik je om achter de patronen te komen. Alleen wanneer je begrijpt waarom je iets doet kun je het ook daadwerkelijk en voor altijd doorbreken en veranderen.

Andere voorbeelden zijn:

  • Het perspectief van de ander is niet de waarheid à iedereen heeft zijn eigen waarheid.
  • Wat je kent voelt veilig, dit herhaal je.

Effect van affirmaties

De manier hoe ik werk met affirmaties zorgt ervoor dat je patronen kunt herkennen en doorbreken. Het is de bedoeling dat je, door het gebruik van affirmaties, ping-momenten krijgt.

Ping-momenten zijn o-ja momenten, wat ik eerder schreef; zo’n gloeilamp boven je hoofd getekend, net als in strips. Alleen wanneer je patronen herkent en op dat moment zonder oordeel denkt” ja ik doe het weer”, alleen dan kun je de patronen gaan doorbreken.

Hoe werkt het veranderen van vaste gewoonten en patronen?

Je kunt pas veranderen als je last hebt van iets wat je doet. Verandering doorloop je in verschillende fasen. Om ervoor te zorgen dat je een ping-moment gaat creëren voor jezelf zul je hier actief mee aan de slag moeten.

Zo ook Resna. Zij is een vrouw van 58 jaar oud. Zij is geneigd om mee te gaan in wat anderen vinden of doen. Ze vindt het moeilijk om haar eigen grenzen aan te geven, omdat ze bang is om de ander te kwetsen. Hierdoor doet ze vaak dingen waar ze eigenlijk helemaal geen zin in heeft.

Bij Resna hebben we eerst de oorzaak achterhaald. In haar geval is de oorzaak dat ze bang is dat anderen niet van haar houden als zij ergens haar eigen mening over geeft. Dit is bij haar ontstaan in haar jeugd. Resna heeft nooit geleerd om zich af te vragen of iets ook goed is voor haar. Hier gaan we mee aan de slag met de volgende affirmatie op een Post-it: is dit goed voor mij?

Hoe werken affirmaties?

Ik leer haar dat ze zich bij elke situatie moet afvragen of dit goed voor haar is. Bijvoorbeeld haar moeder wil bellen: is dit goed voor mij? Een vriendin wil na een lange werkdag bij Resna komen eten: is dit goed voor mij?

Ik maak acht Post-its voor Resna, die ze door haar hele huis hangt. De hele dag wordt ze herinnerd aan de vraag: is dit goed voor mij?

Het gaat er in deze fase niet om dat Resna keuzes maakt die goed zijn voor haar, maar dat ze leert om deze vraag aan zichzelf te stellen. Dat ze zich bewust wordt van de situaties waarin zij normaliter altijd gelijk ja zou zeggen.

Wanneer Resna dit onder de knie heeft, dan pas gaan we verder met de stap om daadwerkelijk keuzes te maken die goed voor haar zijn.

Affirmatie inzetten

Je hebt kunnen lezen dat je het werken met affirmaties op heel veel verschillende manieren kunt inzetten. Er is geen goed of fout, het gaat erom dat het werkt voor jou. Hou je niet te veel vast aan de “regeltjes” die men schetst, maar voel en probeer uit wat voor jou werkt.

Het heeft mij persoonlijk en veel van mijn cliënten veel gebracht. Affirmaties, van borden tot post-its, hebben grote effecten gehad op het kunnen doorzien en veranderen van patronen.

Het werken met affirmaties heeft ervoor gezorgd dat ze dichter kwamen bij wie ze daadwerkelijk zijn en doorbraken opgeleverd op punten waar ze al jaren mee aan het stoeien waren. Ga het proberen, ga zelf aan de slag of maak een afspraak zodat ik je hierbij kan helpen. En merk de verandering die het jou in jouw leven kan brengen.

Waar kan Diana je mee helpen?

Gratis tools

Start met het lezen van gratis e-books en blogs of bekijk mijn gratis webinar of de gratis videoserie. Zodat je in je eigen tempo op onderzoek kunt.

Maak een afspraak

Wil je sparren of gecoacht worden? Maak een afspraak in de online agenda van Diana. Diana verzorgt geaardheidscoaching, coaching voor stellen en familie opstellingen.

Online traject volgen

Is een live afspraak nog een brug te ver maar wil je toch stappen zetten in het proces. Dan heb ik een aantal online trainingen en e-books die je verder helpen. Dank hierbij aan onderwerpen als: flirten en daten, lesbische seks en het onderzoeken van je lesbische gevoelens.

Vind je dit blog waardevol? Deel het met anderen!

Vergelijkbare berichten